Wat zijn nu belangrijke elementen om een succesvol partner ecosysteem op te zetten?
Exponential sales growth with your indirect channel

Wat zijn nu belangrijke elementen om een succesvol partner ecosysteem op te zetten?

Ecosysteem partner management

Ecosysteem partner management

 

In de jaren 90 ontdekte James F. Moore dat succesvolle ondernemingen zoals Microsoft en IBM overlevingsstrategieën hanteerden die ook voorkwamen in de natuurlijke ecosystemen.

Binnen het indirecte partnerkanaal zien we dit ook direct terug. Bij een goed ingericht partnerkanaal is men in staat een hoge klantgerichtheid te realiseren dankzij een succesvol samenspel tussen de partijen, door investeringen op elkaar af te stemmen om zo complementaire vaardigheden en rollen optimaal te vullen. Juist door strategische partnerships te vormen met verschillende partijen creëer je een ecosysteem waarbinnen dit veilig en makkelijk kan, en waarbij de klant centraal staat in het gehele proces met daaromheen de verschillende kanalen, geïntegreerd.

Een partner ecosysteem is de interactie tussen alle partijen die afhankelijk van elkaar zijn om aan klanten de beste producten en diensten te leveren, en waarbij ze ondersteund worden door een digitaal platform. De focus ligt hier op samenwerken en nieuwe technologieën, waardoor er veel mogelijk is.

 

Vier pilaren: Betrokkenheid, Veilige omgeving, Data, Transparant

 

Wat zijn nu belangrijke elementen om een succesvol partner ecosysteem op te zetten?

  1. Betrokken Partners

De kern van een partner ecosysteem zijn de partners zelf. Ze zijn meer dan een verzameling partners, ze zijn onderdeel van een dynamische omgeving. Een omgeving die ze de ruimte geeft om te onderzoeken en te groeien, en die ze faciliteert in het opbouwen van relaties met klanten en met concurrenten, die ze verbindt door allerlei events en trainingen bijvoorbeeld. Op deze manier wordt de commitment en de betrokkenheid versterkt.

  1. Veilige (digitale) omgeving

Een goed werkend partner ecosysteem moet in staat zijn om consumenten sneller dan realtime, informatie en service te bieden in een veilige (digitale) omgeving. Nieuwe wensen en eisen moeten snel en zonder (te)veel consequenties uitgevoerd kunnen worden in een stabiele en betrouwbare omgeving. Je moet snel kunnen opschalen en snel kunnen schakelen. Er moet een goede balans zijn tussen gestandaardiseerde processen en flexibiliteit in deze processen.
Als dit lukt, biedt jij klanten producten of diensten aan die zij nodig hebben voordat ze het zelf beseffen, en waarbij gemak en snelheid voorop staat. Klantverwachtingen nemen namelijk steeds toe en hier moet op ingespeeld kunnen worden.

  1. Data

Een succesvol partner ecosysteem moet beschikken over één centraal klantendatabase.
Hierin worden alle relevante gegevens omtrent de klant in bewaard, dit zorgt ervoor dat de klant gepersonaliseerde informatie toegestuurd krijgt. Een voorbeeld hiervan is het partner portal waar mee gewerkt wordt. Het is een flexibele en simpele manier om gegevens van klanten in te verwerken en orders te plaatsen.

  1. Transparant

Verder vergt het ook het vermogen om in grote mate transparant te zijn ten opzichte van concurrenten. Een voorbeeld hiervan is de Apple Store waarbij Apple, door middel van het openzetten van systemen, gebruikers de mogelijkheid biedt om zelf apps te bouwen en te plaatsen in de Apple Store. Zo kunnen consumenten hun creativiteit gebruiken en mee surfen op de systemen van Apple. Hierdoor wint de consument, wint Apple en dus alle partners. Op deze manier wordt de betrokkenheid vergroot en kunnen we ook nog van elkaar leren. Door het openstellen van de App store komt er heel veel data beschikbaar, je kunt zien wat mensen bouwen, wat ze belangrijk vinden, hoe ze het gebruiken, wat ze gebruiksvriendelijk vinden etc. Dit is allemaal informatie die helpen om te werken aan continue verbeteringen in de dienstverlening.

 

Er wordt een hoop over gesproken en geschreven en gezien de vragen die We Empower krijgt vanuit het ‘Partner Ecosysteem’ willen wij ook onze visie met u delen. Wij zijn uiteraard ook heel erg benieuwd naar uw ervaringen op dit gebied en wisselen graag hierover met u van gedachte! Neem gerust contact met ons op, bel naar 088-1009050 of mail naar contact@we-empower.nl.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *